Az étcsokoládé 7 bizonyított egészségügyi előnye

Az étcsokoládé 7 bizonyított egészségügyi előnye

Az étcsokoládé tele van tápanyagokkal, amelyek pozitívan befolyásolhatják egészségét.

A kakaófa magjából készült, ez az egyik legjobb antioxidáns forrás, amit csak találhatsz.

Tanulmányok kimutatták, hogy az étcsokoládé javítja az egészséget és csökkenti a szívbetegségek kockázatát.

Íme az étcsokoládé vagy a kakaó 7 egészségügyi előnye, amelyeket a tudomány is alátámaszt.

1. Nagyon tápláló

Ha minőségi, magas kakaótartalmú étcsokoládét veszel, akkor az elég tápláló.

Megfelelő mennyiségű oldható rostot tartalmaz, és tele van ásványi anyagokkal.

Egy 100 grammos tábla étcsokoládé 70-85% kakaóval tartalmaz (1Megbízható Forrás):

  • 11 gramm rost
  • A DV 66%-a a vasnál
  • A magnézium DV 57%-a
  • A DV 196%-a réznél
  • A DV 85%-a a mangánra

Ezen kívül rengeteg káliumot, foszfort, cinket és szelént tartalmaz.

Természetesen 100 gramm (3,5 uncia) meglehetősen nagy mennyiség, és nem olyasmi, amit naponta kellene fogyasztania. Ezek a tápanyagok 600 kalóriát és mérsékelt mennyiségű cukrot is tartalmaznak .

Emiatt az étcsokoládét a legjobb mértékkel fogyasztani.

A kakaó és az étcsokoládé zsírsavprofilja is jó. A zsírok többnyire olajsavból (az olívaolajban is megtalálható szív-egészséges zsír), sztearinsavból és palmitinsavból állnak.

A sztearinsav semleges hatással van a szervezet koleszterinszintjére. A palmitinsav növelheti a koleszterinszintet, de az összes zsírkalóriának csak egyharmadát teszi ki.

Az étcsokoládé olyan stimulánsokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin, de nem valószínű, hogy ébren tart éjszaka, mivel a koffein mennyisége nagyon kicsi a kávéhoz képest .

Összegzés

A minőségi étcsokoládé rostokban, vasban, magnéziumban, rézben, mangánban és néhány egyéb ásványi anyagban gazdag.

2. Erőteljes antioxidáns forrás

Az ORAC az oxigéngyök abszorpció képességét jelenti. Ez az élelmiszerek antioxidáns aktivitásának mértéke.

Alapvetően a kutatók egy csomó szabad gyököt (rossz) állítanak szembe egy élelmiszermintával, és megvizsgálják, hogy az élelmiszerben lévő antioxidánsok mennyire képesek hatástalanítani a szabad gyököket.

E vizsgálatok alapján a csokoládé antioxidánsokban gazdagnak tekinthető. Az ORAC-értékek biológiai relevanciája azonban megkérdőjelezhető, mivel kémcsőben mérik, és nem biztos, hogy ugyanolyan hatással van a szervezetre.

Az embereken végzett kutatások nem mindig mutatják ki a csokoládé antioxidáns hatásának azonos tartományát. A szakértők azonban azt mondják, hogy még nincs elég bizonyíték a bizonyosság megállapításához (2Megbízható Forrás).

Az étcsokoládé tele van olyan szerves vegyületekkel, amelyek biológiailag aktívak és antioxidánsként funkcionálnak. Ide tartoznak többek között a polifenolok, flavanolok és a katechinek. Kutatások szerint az étcsokoládéban található polifenolok segíthetnek csökkenteni az LDL („rossz”) koleszterin bizonyos formáit, ha más élelmiszerekkel, például mandulával és kakaóval kombinálják.3Megbízható Forrás).

Egy tanulmány kimutatta, hogy a kakaó és az étcsokoládé több antioxidáns aktivitással, polifenolokkal és flavanolokkal rendelkezik, mint bármely más tesztelt gyümölcs, beleértve az áfonyát és az acai bogyót

Összegzés

A kakaó és az étcsokoládé erős antioxidánsok széles választékát tartalmazza. Valójában sokkal több van bennük, mint a legtöbb más élelmiszerben.

3. Javíthatja a véráramlást és csökkentheti a vérnyomást

Az étcsokoládéban lévő flavanoidok serkenthetik az endotéliumot, az artériák bélését, hogy nitrogén-oxidot (NO) termeljenek
Az NO egyik funkciója, hogy jeleket küldjön az artériáknak, hogy ellazuljanak, ami csökkenti a véráramlással szembeni ellenállást, és ezáltal csökkenti a vérnyomást.
Számos ellenőrzött tanulmány kimutatta, hogy a kakaó és az étcsokoládé javítja a véráramlást és csökkenti a vérnyomást, bár a hatások általában enyhék
Egy 2-es típusú cukorbetegségben és magas vérnyomásban szenvedő betegeken végzett vizsgálat azonban nem mutatott ki hatást, ezért vegye be egy szem sóval
Lehetséges, hogy azok, akik már részesülnek kezelésben a magas vérnyomás miatt, nem részesülnek további előnyökben a kakaóflavanolok étrendjükbe történő hozzáadásával.
Tekintettel a témával kapcsolatos tanulmányok közötti nagy eltérésekre, egyértelmű, hogy további kutatásra van szükség

Összegzés

kakaóban lévő bioaktív vegyületek javíthatják a véráramlást az artériákban, és kismértékű, de statisztikailag szignifikáns vérnyomáscsökkenést okozhatnak.

4. Növeli a HDL-t és védi az LDL-t az oxidációtól

Az étcsokoládé fogyasztása számos fontos kockázati tényezőt javíthat a szívbetegségek kialakulásában. Védelmet nyújthat a magas koleszterinszint ellen .

Egy kis tanulmányban azt találták, hogy a flavanol likopinnel kiegészített étcsokoládé fogyasztása jelentősen csökkenti az összkoleszterin, az LDL („rossz”) koleszterin és a trigliceridek szintjét.11Megbízható Forrás).

Az LDL-koleszterin egyes formái nagyobb valószínűséggel oxidálódnak, ami akkor történik, ha reakcióba lép a szervezetben lévő szabad gyökökkel. Az oxidáció magát az LDL-részecskét is reakcióképessé teszi, és képes károsítani más szöveteket, például a szív artériáinak bélését.

Teljesen logikus, hogy a kakaó csökkenti az LDL oxidációra hajlamos formáit. Rengeteg erős antioxidánst tartalmaz, amelyek bejutnak a véráramba, és megvédik a lipoproteineket az oxidatív károsodástól (3Megbízható Forrás).

Az étcsokoládéban lévő flavanolok csökkenthetik az inzulinrezisztenciát is, amely egy másik gyakori kockázati tényező az olyan betegségekben, mint a szívbetegség és a cukorbetegség.12Megbízható Forrás).

Az étcsokoládé azonban cukrot is tartalmaz, ami ellenkező hatást válthat ki.

Összegzés

Az étcsokoládé számos fontos kockázati tényezőt javít a betegségek kialakulásában. Csökkenti az oxidációra hajlamos LDL-t és javítja az inzulinérzékenységet.

5. Csökkentheti a szívbetegség kockázatát

Úgy tűnik, hogy az étcsokoládéban található vegyületek erős védelmet nyújtanak az LDL oxidációja ellen.

Hosszú távon ez sokkal kevesebb koleszterinszintet okozhat az artériákban, ami csökkenti a szívbetegség kockázatát.

Valójában a kutatások meglehetősen drasztikus javulást mutatnak.

Idővel számos tanulmány kimutatta, hogy a flavanolban gazdag kakaó vagy csokoládé fogyasztása csökkentheti a vérnyomást és javíthatja a szív- és érrendszeri egészséget.13Megbízható Forrás).

A tanulmányok áttekintése kimutatta, hogy a heti háromszori csokoládéfogyasztás 9%-kal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. A csokoládé gyakrabban evése kevés járulékos haszonnal járt (14Megbízható Forrás).

Egy másik tanulmány szerint heti 45 gramm csokoládé elfogyasztása 11%-kal csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát. Úgy tűnik, hogy heti 100 grammnál több fogyasztása nem jár egészséggel (15Megbízható Forrás).

Egy 2017-es klinikai vizsgálat megállapította, hogy azok az alanyok, akik étcsokoládéval vagy anélkül fogyasztottak mandulát, javult az LDL-koleszterin szintje.3Megbízható Forrás).

Bár mindezek az eredmények ígéretesek, több bizonyítékra van szükség ahhoz, hogy megtudjuk, vajon a csokoládé csökkentette-e a kockázatot.

Mivel azonban a biológiai folyamat ismert (alacsonyabb vérnyomás és alacsonyabb oxidációra hajlamos LDL), valószínű, hogy az étcsokoládé rendszeres fogyasztása csökkentheti a szívbetegségek kockázatát.

Összegzés

A kutatások azt mutatják, hogy csökken a szívbetegség kockázata azok körében, akik mérsékelt mennyiségű csokoládét fogyasztanak.

6. Védheti bőrét a napfénytől

Az étcsokoládéban található bioaktív vegyületek szintén nagyszerűek lehetnek a bőr számára .

A flavanolok védelmet nyújthatnak a napsugárzás okozta káros hatásokkal szemben, javíthatják a bőr véráramlását, valamint növelhetik a bőr sűrűségét és hidratáltságát.

A minimális erythemális dózis (MED) az a minimális UVB sugárzás, amely szükséges ahhoz, hogy a bőr kivörösödését okozza 24 órával az expozíció után.

Tanulmányok kimutatták, hogy a MED fokozódhat, sőt megduplázódhat a magas flavanoltartalmú étcsokoládé vagy kakaó 12 hétig tartó fogyasztása után. Az eredmény az, hogy bőre jobban védi a napsugárzást.

Ha tengerparti nyaralást tervez, fontolja meg egy kis extra étcsokoládét az előző hetekben és hónapokban. De kérdezze meg kezelőorvosát vagy bőrgyógyászát, mielőtt felhagyna a szokásos bőrápolási rutinjával, és több étcsokoládét választana. És ne feledje, hogy a csokoládé nem helyettesítheti a fényvédőt és a fényvédelem egyéb formáit.

Összegzés

A tanulmányok azt mutatják, hogy a kakaóból származó flavanolok javíthatják a bőr vérellátását, és megóvhatják a napsugárzástól.

7. Javíthatja az agyműködést

A jó hírnek még nincs vége. Az étcsokoládé az agy működését is javíthatja.

A tanulmányok azt mutatják, hogy a magas flavanoltartalmú kakaó fogyasztása javíthatja a fiatal felnőttek agyának vérellátását. Ez megmagyarázhatja, hogy a napi kakaófogyasztás miért javítja a figyelmet, a verbális tanulást és a memóriát (17Megbízható Forrás).

A kakaóflavanoidok segíthetnek fenntartani a kognitív funkciókat enyhe kognitív károsodásban szenvedő idős felnőtteknél, és csökkenthetik a demenciába való előrehaladás esélyét. De további kutatásra van szükség (18 Megbízható Forrás).

Ezenkívül a kakaó olyan stimuláló anyagokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin, amelyek kulcsfontosságú okai lehetnek annak, hogy rövid távon javíthatja az agyműködést.

Összegzés

A kakaó vagy az étcsokoládé javíthatja az agyműködést a véráramlás fokozásával. Olyan stimulánsokat is tartalmaz, mint a koffein és a teobromin.

A kakaó

Számottevő bizonyíték van arra, hogy a kakaó jelentős egészségügyi előnyökkel jár, különösen véd a szívbetegségek ellen.

Természetesen ez nem jelenti azt, hogy minden nap mindent meg kell tennie, és sok csokit kell fogyasztania. Még mindig tele van kalóriával, és könnyen túlehető.

Esetleg vacsora után fogyasszon el egy-két négyzetet, és próbálja meg megkóstolni őket. Ha szeretné a kakaó előnyeit a csokoládéban található kalóriák nélkül, fontolja meg, hogy készítsen forró kakaót tejszín vagy cukor nélkül.

Azt is vegye figyelembe, hogy a piacon lévő csokoládé nagy része nem tápláló.

Válassz minőségi dolgokat: 70% vagy annál magasabb kakaótartalmú étcsokoládét. Érdemes megnézni ezt az útmutatót a legjobb étcsokoládé megtalálásához.

Az étcsokoládé általában tartalmaz némi cukrot, de ezek mennyisége általában kicsi, és minél sötétebb a csokoládé, annál kevesebb cukrot tartalmaz.

A csokoládé egy figyelemre méltó étel, amely fantasztikus ízű, miközben jelentős egészségügyi előnyökkel jár.

Forrás: healthline